Béla Bartók (1881 – 1945)

Andante

First print

B. Bartók: Andante, Klav (0)B. Bartók: Andante, Klav (1)
Obsazení:
klavír
Vydání:
Noty
Číslo položky:
291173
Autor / skladatel:
Editor:
Obtížnost:
lehkástřední
Obsah:
2 stran(y); 23,2 × 30,5 cm
Rok vzniku:
1916
Rok vydání:
1999
Vydavatel / výrobce:
Výrobní číslo:
UE 31442
ISBN:
9783702462505
ISMN:
9790008061776
UPC:
0803452056546

Popis

Two manuscripts of the Suite, Op. 14 are held in the archive of Peter Bartók, in Florida. One of these is the autograph sketch of the work (without dynamic signs), the other is a hand written copy prepared by Márta Ziegler, Bartók's first wife, with amendments by Bartók. This latter was the engraving copy of the work; (…) The Andante can be found in both American manuscripts of the Suite.

What could have induced the composer to omit it from the work's final version? Before we can provide an answer, let us first examine the entire cycle (in its final form). Each of its movements - not unlike two hundred years earlier, in the baroque suites - evolves out of the basic formula of a stylized dance.

In the first movement Bartók combines the throb of the baroque concertos with the rhythm of the Hungarian swineherd's dance. The following fast movement: scherzo, in the Beethovenian meaning of the word; even its tetrapodic segmentation is reminiscent of the scherzo of the 9th Symphony. The next fast movement is a characteristic Bartókian type of motion: a chase (as such, it forecasts the mood of certain scenes in the Miraculous Mandarinand Cantata Profana). After the three fast movements the scene suddenly changes: a heartbreaking slow dance movement is heard. This enormous contrast of moods is incredibly effective, particularly as it is coupled also with the finale-function: the work concludes with this slow movement. In order to preserve this effect, the composer had to forego the other slow movement.

From the point of view of dramaturgy Bartók's decision was entirely correct in settling on the four movement format. The omitted Andante, however, still deserves posterity's attention. It is a kind of minuet built on the basis of F#, with a theme consisting of major thirds (enharmonically: diminished fourths). It is woven with form units of 4, 8 and 12 bars, all of which containing 10 or 12 tones of the chromatic scale, without abandoning the tonal ground for one instant. It is an important workshop-study - and music worthy of its author. (F. Bónis)

11,50  €
vč. DPH, plus poštovné
Dodací lhůta: 3–6 pracovní dny (Česká republika)
přidej do seznamu oblíbených položek

Příbuzné položky

B. Bartók: Suite op. 14, Klav
Béla Bartók

Suite op. 14

for piano

Obsazení: klavír

Noty

Číslo položky: 124365

20,90  €vč. DPH, plus poštovné
Dodací lhůta: 3–6 pracovní dny (cz)
Naposledy zobrazené
Verband deutscher MusikschulenBundesverband der Freien MusikschulenJeunesses Musicales DeutschlandFrankfurter Tonkünstler-BundBundes­verb­and deutscher Lieb­haber-OrchesterStützpunkt­händ­ler der Wiener Urtext Edition

© 2004–2024 Stretta Music. Obchod s hudebninami – objednání a nákup notového materiálnu online.

Váš specialista na noty všeho druhu. Online obchod s notami, hudebninami a stahohovatelným audiomateriálem, knihami, hudebními stojany, pultovými lampami a dalším příslušenstvím.

Pro zemi Celosvětově existuje samostatná webová stránka Stretta. Pokud má být vaše objednávka doručena do této země, můžete se na tuto stránku přepnout, aby se správně zobrazily dodací lhůty a přepravní podmínky. Váš nákupní košík a zákaznický účet zůstávají zachovány.

cs-netPřejít na Stretta Music Celosvětověcs-czZůstat na Stretta Music Česká republika